برای یافتن سفر بر اساس علایق و نیازهای خود

لیست نفرات شرکت کننده برنامه :

مائده اکبری ، صادق نکوئی ، مهرداد شفایی، مرضیه رافعی، احسان امین جواهری

نوع برنامه کوهپیمایی با درجه سختی متوسط

جاذبه های ویژه  دریاچه روستای طرق ، مجموعه تفریحی رایان ، پناهگاه کوه کرکس ، طبیعت کوهستان کرکس ، حیات وحش کوهستان کرکس

شرح برنامه

هدف برنامه کوهپیمایی تفریحی در مسیر جنوبی کوه کرکس موسوم به کشه بود.این مسیر یکی از چهار مسیر معمول کوه کرکس و بهترین مسیر آن است.

ساعت 6 صبح با اتومبیل 206 از اصفهان حرکت کردیم.بلافاصله نفرات با هم صمیمی شدند و گفتگو آغاز شد.با گذر از مورچه خورت در کیلومتر 45، حدود ساعت 8 صبح از دریاچه کوچک روستای طرق در فاصله 43 کیلومتری مورچه خورت دیدن کردیم و سپس مسیر 9 کیلومتری فرعی روستای کشه و مجموعه رایان که جاده آسفالت مناسبی نیز دارد را طی کرده وبه نقطه استارت برنامه یعنی مجموعه تفریحی رایان رسیدیم.امکانات این مجموعه شامل رستوران، اقامتگاه، سرویس بهداشتی، پارکینگ و… می باشد و مبلغ ناچیز 5هزار توامن ورودی پارکینگ دارد.بلافاصله صبحانه صرف شد.

ساعت 9 صبح با آماده شدن نفرات و از ارتفاع 2550 متر، حرکت به سمت پناهگاه کوه کرکس آغاز شد.کمی بعد حرکات کششی انجام شد.در مسیر در دو نوبت زیر درختان مسیر استراحت داشتیم.دمای هوا که در ابتدای روز کمی خنک بود گرم تر شده بود.سورپرایز برنامه دیدن چند بز کوهی در فاصله ای بسیار نزدیک بود و خوشبختانه آنها نترسیده و حدود 10 دقیقه توانستیم آنها را بر دامنه سنگی کوه نظاره کنیم و متقابلا انها نیز با آرامش ما را نگریستند.

سرانجام حدود 12:30 پس از 5.5 کیلومتر پیمایش در پاکوب های مناسب به ساختمان پناهگاه در ارتفاع 3300 متر رسیدیم.در روزهای آخر هفته و حتی پنجشنبه ها درب پناهگاه معمولا باز است و نوشیدنی گرم و خدمات مختصری به علاوه حکم صعود داده می شود.تا ساعت 4 عصر نفرات ضمن صرف ناهار از محیط پناهگاه و طبیعت اطراف آن لذت بردند و برخی خواب دلچسبی نیز در بالکن پناهگاه داشتند.عکاسی، گپ زدن با سایر کوهنوردان که با عجله می آمدند و می رفتند و قدم زدن در اطراف پناهگاه نیز جذابیتهای خودش را داشت.ضمنا موشهای بزرگی را نیز دیدیم که لابلای صخره ها زندگی میکردند و ابتدا فکر کردیم سنجاب هستند و جالب اینکه آنها نیز مثل بزهای کوهی آرامش خاصی داشتند و میشد دقایق طولانی آنها را دید.دمای هوا در پناهگاه در این فصل سال در طول روز عالی است و نمیشود از طبیعت لذت نبرد.

سرانجام از پناهگاه عازم پایین کوه شدیم.پس از حدود 2.5 ساعت کوهپیمایی با سرعت نسبتا آرام همزمان با غروب آفتاب به ماشین رسیدیم و پس از صرف هندوانه و استراحت مختصر به اصفهان بازگشتیم و نهایتا حدود ساعت 8 شب اصفهان بودیم.

ویژگی های این برنامه را می توان در موارد زیر خلاصه کرد

• خلوتی مسیر در روز پنجشنبه
  • لذت بردن از هوای پاک وخنک کوهستان و آب گوارای چشمه دائمی پناهگاه کرکس
  • دیدن بزهای کوهی،موشها،پرندگان و حیات وحش منطقه حفاظت شده کرکس
  • عدم هدف گذاری قله و لذت بردن از طبیعت با آرامش کافی
  • آشنایی و اشراف شرکت کنندگان با مسیر جنوبی کوه کرکس و ابراز تمایل آنها برای صعود قله در برنامه های بعدی ضمن پیش بینی و رعایت پیش نیاز های صعود
  • نشان دادن زیبایی های کوهنوردی به جای سختی آن و جذب افراد علاقمند به کوهنوردی با برنامه ای متوسط

نکات آموزشی و خاص در برنامه

هنگام دیدن چهارپایان یا سایر جانوران اگر جیغ و داد راه نینداخته و به سمت انها حرکت نکنیم می توانیم دقایق طولانی از دیدن آنها لذت ببریم.

می توان بجای مسابقه و ابراز قدرت، سرعت کوهپیمایی را ده تا بیست درصد پایین آورد و ضمن لذت بردن از طبیعت از افراد بیشتری برای جذب شدن به کوهنوردی حمایت کرد.

تعداد نفرات کم در برنامه های کوهنوردی می تواند لذت طبیعت و کسب آرامش را چند برابر کند.

2 پاسخ

1. سلام
    ازشما بسیار سپاسگزارم برنامه های طبیعت گردی که اجرا میکنیدبقدری برنامه ریزی شده ،منظم،صبورانه، شادو صمیمانه هست که هر برنامه ای رو شرکت کردم برام لذت بخش و دلنشین بوده و در نهایت خاطره انگیز شده.

2. سلام/بسایر عالی.خوشحال میشم بتونم در یکی از سفرهای یک روزه کنار شما باشم.ممنونمطاهری